Historie v období 1910 – 1918

Alfred Hielle a Rudolf Kögler

Nadšený průkopník automobilismu Alfred Hielle (1875 - 1949) byl bohatý muž. Jeho otec Eduard byl spolumajitelem firmy Hielle & Dittrich, které kromě krásnolipské textilky patřila i filiálka v polském Zyrardowě. V letech 1885 - 1887 byla pro něj podle plánů drážďanských architektů Lossowa a Viehwegera postavena honosná novorenesanční rodinná vila na dnešní Pražské ulici v Krásné Lípě. Eduard Hielle zemřel v roce 1895 a jeho dvacetiletý syn přesídlil z Vídně, kde absolvoval kadetku, do bavorské metropole. Zde notně přičichl k benzínu a začal se zúčastňovat všech možných motoristických podniků. Nejprve jako divák, později se jich účastnil aktivně.

Tragatsch uvádí, že Hielle měl s populárním Ettorem Bugattim již v roce 1903 závodit na strojích alsaské automobilky De Dietrich. O něco později se v Mnichově seznámil s Hugo Jossem, který měl nedaleko Hielleho bytu zastoupení automobilek Berliet a Oryx. V červnu roku 1906 se Joss s Hiellem zúčastnili Herkomerovy jízdy (Herkomer Konkurrenz) na voze Berliet. Jejich výkon byl odměněn stříbrnou čestnou plaketou. Dne 21. září roku 1906 získal poručík Alfred Hielle od rumburského okresního hejtmanství rejstříkové číslo „OII-504“ pro svůj automobil neznámé značky.

Dalším závodem, kterého se Hielle prokazatalně zúčastnil, byl druhý ročník Jízdy prince Jindřicha (Prinz Heinrich Fahrt) z Berlína přes Wroclaw, Budapešť a Vídeň do Mnichova, který se konal 10. – 18. června 1909. Startovní listina obsahovala přihlášky 113 jezdců s čísly 601 – 713. Kromě Hielleho, jehož Mercedes nesl číslo 676, v závodě startovali známý hrabě Alexander „Saša“ Kolowrat na voze Laurin & Klement, továrník Alfred Ginskey z Vratislavic nad Nisou na libereckém RAFU, Ferdinand Porsche na rakouském Daimleru a Ettore Bugatti na voze Deutz-Bugatti. Závod zřejmě svedl Bugattiho s Hiellem, který měl v této době podnikat ve Štrasburku (Strasbourg), dohromady. Týž rok totiž Bugatti koupil za finanční podpory Alfreda Hielleho a prince Alexandera Hohenlohe – Schillingsfürsta malou továrničku mezi alsaskými obcemi Dorlisheim a Molsheim. Vložený vklad peněz Bugatti mecenášům vrátil ve svých skvělých vozech. Hohenlohe si první bugatku v tehdejším Rakousku–Uhersku přihlásil 14. prosince 1910 v Praze. Hielle zřejmě od Bugattiho obdržel rovněž vůz (nebo několik vozů) a ty prodával v Čechách přes svého přítele Rudolfa Köglera jr. v Krásné Lípě, který zde obchodoval s vozy Laurin & Klement. V roce 1911 prodal Kögler vůz Bugatti 13 hraběti Ernstu Buquoyovi, který byl vozem přítele Hohenloha nadšen. Na pravém zadním rameni motoru má tento vůz zajímavý mosazný štítek s vyraženým textem „Rudolf Kögler, Kraftfahrzeuge, Schönlinde“. Ačkoli zastoupení firmy Ettore Bugattiho pro Rakousko později získali vídeňští obchodníci O. a A. Stöcklerovi, byly vozy prodané přes Hielleho a Köglera jedněmi z prvních bugatek v Čechách!

V roce 1914 zemřela Alfredu Hiellemu v Krásné Lípě matka a devětatřicetiletý poručík se vrátil domů do Krásné Lípy ujmout rodinného majetku. V témž roce vypukla válka, která načas zpřetrhala spojení s Bugattim. Hielle velel automobilovému praporu (údajně se často stýkal s Ferdinandem Porschem, který vyvíjel vojenskou techniku) a po válce obchodoval s vojenskými nákladními automobily Gräf & Stift. Ty opět prodával přes Rudolfa Köglera jr.

Hielle se vrátil do Krásné Lípy v květnu roku 1918 a začal se zařizovat v prázdné vile. Mezi lety 1918 – 1921 přijal pět služebných, které se měly starat o jeho komfort, a zpustlou zahradu se skleníky pronajal Emilu Liebischovi. Textilu příliš nerozuměl, a tak se realizoval v oboru, ke kterému měl nejblíže – v automobilismu. Záhy po skončení války obnovil vztahy s Bugattim a dovážel do Československa jeho vozy, které však do Krásné Lípy putovaly rozložené v bednách pro zmírnění vysokých dovozních cel. Na kompletaci bugatek pracoval pro Hielleho vedle soustružníka Antona Michela i Albin Hugo Liebisch.

Jméno Alfreda Hielleho bylo pro severočeské motoristické nadšence pojmem. Když projevil přání vstoupit do Severočeského svazu automobilistů (Nordböhmischer Kraftfahrer-Bund), byl téměř okamžitě zvolen jeho prezidentem. V barvách tohoto klubu Hielle poprvé startoval 5. září 1920 při 100 km dlouhém silničním závodě na okruhu Karlovy Vary - Bečov - Mariánské Lázně - Cheb - Sokolov - Karlovy Vary v kategorii C na svém voze Bugatti 13 (označovaným 5/15) - a zvítězil. Hielle stál u zrodu závodů „Schöberbergrennen“, kterých se pravidelně zúčastňoval (viz kapitola o prezentaci motocyklů Čechie).

V roce 1923 si Hielle založil vlastní podnik – nákladní autodopravu (v rejstříku koncesovaných živností označenou jako „držení nákladních automobilů k službám námezdním“), který provozoval do roku 1928. Starost o dovoz vozů Bugatti předal Hielle Rudolfu Köglerovi. Pro zajímavost uveďme, že vozy Bugatti v roce 1924 vlastnili vedle Hielleho i Franz Bürger (továrník, Varnsdorf), Franz Karsch jr. (továrník, Česká Kamenice), Franz Marx (majitel hotelu, Rumburk) a Josef B. Richter (továrník, Varnsdorf). Více bugatek na severu Čech nejezdilo a nevlastnil ji ani jejich prodejce Rudolf Kögler.

Ačkoli byl majitelem několika automobilů, jezdil Hielle denně na motocyklu Čechie, který, podobně jako bugatku, obdržel od vděčného podnikatele, jemuž pomohl s „rozjezdem“. Liebisch s Hiellem podnikali dlouhé testovací cesty po Evropě, při nichž vzpomínali na doby, kdy byl motorismus v plenkách. V první polovině třicátých let minulého století se stopa Alfreda Hielleho ztrácí. Zřejmě na tom nebyl s financemi příliš dobře, poněvadž prodal krásnolipskou vilu a odstěhoval se pryč.

Autor: Jan Němec

Alfred Hielle v jednom z nejstarších vozů Bugatti

Alfred Hielle v jednom z nejstarších vozů Bugatti. Registrační značka je Bavorská – Mnichov kde Hielle působil.

© www.bugatticlub.cz      web podporuje www.stauch.cz